Playing for succes, groepen workshop.

“Wij hebben al jaren een zeer goede samenwerking met Stichting Magic Care. De professionele aanpak van Magic Care zorgt er elke weer voor dat de kinderen nog meer stappen maken wat betreft hun sociaal emotionele ontwikkeling. Dit heeft weer tot gevolg dat de schoolprestaties ook toenemen.”

Nicole Pont.

Hoe werkt dit dan precies…

Allereerst is er altijd vooraf contact over de groep; de groep en in sommige gevallen het individuele kind wordt besproken. Hierop wordt het programma aangepast.

Wat voor de kinderen begint als een leuke en ontspannen middag, genieten van een show, betekent inhoudelijk veel meer. Kinderen die nooit voor een groep durven staan, laat staan durven te spreken in een groep, mogen een goochelaar helpen met een truc en staan voor de groep zonder dat ze het doorhebben.

Er wordt aandacht besteed aan omgaan met zenuwen; dit wordt ondersteund met toneel en ervaringsverhalen waar kinderen zich bij kunnen identificeren. De magie zorgt voor verwondering, waardoor kinderen geen druk ervaren maar vooral genieten.

Vanuit dat positieve gevoel krijgen de kinderen bagage mee die ze nooit meer vergeten:

  • ✶ hoe sta je zelfverzekerd voor de groep?
  • ✶ hoe reageer je op reacties van het publiek?
  • ✶ wat gebeurt er als je zenuwachtig bent en welke tips kunnen je daarbij helpen?
  • ✶ hoe geef je een compliment en hoe neem je een compliment in ontvangst?

Naast het genieten van de show (eerste deel) leren de kinderen ook zelf trucs (tweede deel). Vervolgens kondigen de kinderen elkaar aan en presenteren ze de geleerde trucs voor de groep.
Regelmatig horen wij van leerkrachten dat zij hetvverbazingwekkend blijven vinden wat deze activiteit elke keer weer voor kinderen betekent. Kinderen die in de klas vrijwel ‘onzichtbaar’ zijn, vertellen vol enthousiasme over de show en tonen hun geleerde trucs voor de klas. Dit is regelmatig de omslag wat betreft hun, vaak vastgeroeste, rol in de klas.

Wanneer kinderen zich nu wel laten zien, vragen gaan stellen, met een goed gevoel aan een opdracht beginnen, nemen leerprestaties toe.
Ouders geven aan dat spreekbeurten en boekbesprekingen niet meer wekenlange stressmomenten zijn; het blijft natuurlijk wel spannend. Op een afsluitende bijeenkomst kwam er een oma van een deelnemer naar ons toe die vertelde dat haar kleinzoon gepakt is door het goochelen en dat hij alle wijze lessen van de goochelaars aan haar had verteld ‘Oma, als je nou een keer zenuwachtig bent, dan moet je even ‘de apenklop’ doen, dat helpt!’ Het allerbelangrijkste blijft dat de kinderen door het goochelen zelf hebben ervaren dat zij meer kunnen dan zij dachten

Betekent dat een workshop van Magic Care van 21½ uur dan het verschil maakt? Ja! Uiteraard ligt er na de workshop een taak bij de medewerkers van Playing for Success Den Haag, leerkrachten op school, ouders en het kind zelf om hierop door te pakken. Vaak zorgt Magic Care voor de eerste opening bij een gesloten, onzeker kind. Als die eerste horde genomen is, zien we kinderen alleen nog maar groeien!